Merkenrecht
Merkenrecht
Een merk is een teken waarmee u uw producten en/of diensten kunt onderscheiden van de producten/en of diensten van andere ondernemingen. Denk bijvoorbeeld aan de wereldberoemde woordmerken en logo’s van Coca-Cola, Apple en Chanel. Maar ook op het oog niet voor de hand liggende tekens, zoals de drie strepen van Adidas, de rode zool van Christian Louboutin of bepaalde vormen, kunnen een merk vormen. Merken worden uitsluitend verkregen door registratie bij een merkenbureau: in de Benelux is dat het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) en een merk dat geldt voor de gehele EU (Uniemerk) kunt u terecht bij het European Union Intellectual Property Office (EUIPO). Wilt u weten of een door u gebruikt teken in aanmerking komt voor merkregistratie, heeft u advies nodig over de wijze waarop u dit merk het beste kunt registreren (welke onderdelen van het merk, in welke landen en voor welke waren of diensten), of – heeft u al een geregistreerd merk – en maakt iemand anders daar volgens u inbreuk op (met andere woorden: gebruikt deze persoon een teken dat identiek is aan uw merk of daarop lijkt en dat ook nog eens voor dezelfde of overeenstemmende producten en/of diensten)? Dan bent u bij Varela Law aan het juiste adres.
Artikelen

Het stoplicht lijkt op rood te gaan voor het rode zolen-merk van Louboutin
Nieuwe ontwikkelingen in de Louboutin-saga. Vandaag heeft advocaat-generaal (A-G) Szpunar bij de hoogste Europese rechter, het Hof van Justitie van de EU (HVJEU) conclusie genomen

Heksen versus Witte wieven
Het heeft IE-land in 2015 wel even bezig gehouden: de smaak van de bekende smeerdip Heksenkaas. Waar de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag in